خانه شماره 39

یک دفترچه نویسه‌های شخصی در مورد آنچه ما بدان می‌اندیشیم.
جد و جهد

تذهیب سربرگ

بسم الله چرم

blog pic blog pic

زکات العلم نشرة. اگر بشود اسم این سیاهه‌ها را علم گذاشت. البته بخش اعظم آن دل‌نوشت است. برای نشر فرهنگ و دین می‌نویسیم شاید که خدا هدایتمان کند.

طبقه‌بندی موضوعی

قرآن چرم امام خامنه‌‌ای استاد پناهیان

dotچهل سال دوم

شنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۷، ۰۹:۴۰ ب.ظ

مقدمه مطولگام دوم

 

از اولیات مومن و انقلابی بودن، زنده بودن در فضای سیاسی - اجتماعی است. زندگی به این معنا که نسبت به اتفاقات بیرونی کنش داشته باشید، موضعی اتخاذ کنید، حرفی بزنید. درست و غلط را مشخص کنید. اگر نمی‌توانید موضع بگیرید، یعنی مبانی‌تان کامل نیست، اگر کامل بود می‌توانستید واقعه را تحلیل کرده و بر اثر غلظت مبانی، جرات ارائه نظر و انگیزه ارائه‌اش را هم داشتید. پس چه مصیبتی بالاتر از اینکه از یک آن بعدی خود خبر ندارید که زنده‌اید یا خیر، و هنوز مبانی و سنگ‌بنای اعتقادتان کامل نشده است. و یک لحظه تصور آن که به عقبا بروید و دستتان خالی باشد هم  هولناک است.

 

مرحله بعد از زنده بودن، انتخاب است. والا گیاهان هم به نور، آب و .... واکنش نشان‌ می‌دهند و حیوانات هم نسبت به محرک‌ها همواره واکنش‌های همطیف ارائه می‌دهند. انسانیت به قدرت تصمیم است. سوال اینجا مطرح می‌شود که اگر بخواهید به همه اتفاقات پیرامون واکنش نشان بدهید از خبرگزاری‌های بزرگ کشورهم کارتان پیچیده‌تر و سنگین‌تر خواهد شد. چرا که حتی خبرگزاری‌ها هم به همه وقایع در یک روز نمی‌پردازند. پس چگونه باید به وقایع پرداخت؟ هرکسی علایقی دارد، یکی سیاست، یکی اقتصاد یکی آشپزی و ... پس ابتدا دنیایتان را مشخص کنید به خودی خود مسائل زیادی حذف می‌شوند. حال از بین این مسائل همواره به عمیق‌ترینشان - بر حسب عمق اندیشه خودتان - بپردازید. این دو فایده دارد. اول آنکه شخصیت شما را برای دیگران روشن می‌کند و شناخته می‌شوید. دوم آنکه شما را به عرصه زندگان وارد می‌کند. کسانی که وجودشان به درد جامعه می‌خورد و جامعه را پویا می‌کنند. و امید است خدا به خاطر اخلاصشان در علت ورود به مسائل از سر اشتباهاتشان بگذرد و به آن‌ها در بهشت درجاتی اعطا کند.

 

شرح مختصر

حال که باید کنش مختارانه داشت و برخی مسائل را پرداخت و برخی را نپرداخت، جایگاه شما مشخص شده است. نمونه‌اش امام خامنه‌ای است. جایگاه و وظیفه‌اش مشخص است و به هر چیزی که می‌پردازد از سمت و سوی این جایگاه و آن هدفی است که در پی آن است. وظیفه‌اش نشان دادن هدف، انگیزه بخشی برای حرکت به سمت آن و حراست از رهروان تا رسیدن به آن است. برای همین است که در برخی موارد که برای ما بسیار بزرگ و مهم می‌آید سکوت کرده و در برخی موارد که برای ما بی فایده، مبهم، شعاری، و نامربوط است ارائه نظر می‌کند.

و خدا لعنت کند آن وزیر نالایقی که در دوران تصدی او کشور اینهمه حملات تروریستی دید و خدا لعنت کند آن افرادی که او را گذاشتند و خدا درگذرد از عافیت طلبی و عدم حریت آنانی که استخدام شدند اما خود را در حد مستخدم تقلیل دادند.

 

جایگاهتان را در یابید که همان آخرت شماست.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

تخته سیاهتخته سیاهتخته سیاه

نوشته تخته نوشته تخته نوشته تخته